… hogy mindig is a kemény munka jellemezte: hajnalban kelt, hogy tíz órára elkészüljön az aznapi
penzumával, így a nap
többi részét egyéb tevékenységeivel tudta tölteni. Erre a rendszerességre egykori tanára, majd
gyámja, későbbi sógora,
Vály Ferenc szoktatta rá. Egészségesen élt, tornázott és vívott is. Petőfivel ellentétben Jókai
megfontoltabb,
zárkózottabb személy volt, így nem gondolnánk róla, hogy szerkesztőként két párbajban is részt vett:
egy alkalommal
karddal Bulyovszky Gyulával, egy másik alkalommal pedig pisztollyal Pulszky Ferenccel. Az első
párbajra Bulyovszky Gyula
a haragos, sértődött férj hívta ki kardpárbajra, mivel Jókai megsértette a feleségét. A párbaj során
mindkét fél
szerencsére csupán kisebb karcolásokat szenvedett. A második párbajnak is egy kicsinyes ügy volt a
kiváltója. Egy A Hon
hasábján megjelenő cikk kapcsán Pulszky Ferenc elégtételt követelt. A cikk írója Csernátony nem
volt párbajképes a kor
úri szabályai szerint, ezért hárult végül Jókaira a párbajban való helytállás.
… hogy több álnéven is írt – Sajó (1850-től munkái ilyen álnév alatt jelentek meg) Kis Endymion (szintén 1850-ben használja ezt az álnevet is) Kakas Márton (1860-as években)
… hogy az írói tevékenységének sikere mellett Jókai Mór társadalmi és humanitárius ügyekben is aktív volt. Részt vett a Deák Ferenc által alapított Magyar Országos Könyvtár megteremtésében, amely a magyar kulturális örökség megőrzését célozta meg. Emellett erőteljesen szorgalmazta a nők jogainak megvédését, és számos jótékonysági akcióban vett részt.
… hogy fiatalon gyerekeket tanított rajzolni, és több olajképet festett, például Petőfiről is.
Hobbik egész sorát
művelte: tornázott, vívott, lőtt, rajzolt, festett, fából és elefántcsontból kis szobrokat faragott,
értékes tengeri
csigákat gyűjtött lelkesen. „Gyönyörű állatok! A természet kedvenc gyermekei; a teremtőerő
fantáziájának kimeríthetetlen
álma! Mennyiféle alak, minő csodás sokszerűség, mily színpompa!” – írta Jókai a csigákról,
amiket különösen kedvelt.
Nemcsak írt róluk, de volt csiga-, ásvány- és kagylógyűjteménye is.
… hogy az író a geológia iránt is élénken érdeklődött, gondoljunk csak például egyik legismertebb könyvére, a Fekete gyémántokra, amelynek első fejezete egy hosszabb földtörténeti elmélkedés.
… hogy Jókait a csillagászat is élénken érdekelte, az szintén számos regényéből kiderül. És nemcsak
elméletben, de a
gyakorlatban is. Bizonyítja ezt például a balatonfüredi Jókai Emlékmúzeumban látható távcső,
amellyel éjjel az író
kémlelte az akkor még fényszennyezés-mentes égboltot, nappal pedig felesége, Laborfalvi Róza
figyelte a gőzhajóval
Füredre érkezőket. Jókai ismerte a csillagképeket, és műveiben – saját megfigyeléseire is alapozva –
szerepel többek
között a holdfogyatkozás, az Androméda-köd, a Perseida meteorraj, sőt a sarki fény leírása is. Ez
utóbbi jelenségről a
Fekete gyémántokban ír, „Látod amott a Fiastyúkot? Azt a gyémántbokrétát az égen… " és –
ahogy az
Nagy Zsófia csillagász
cikkében olvasható – ezt is saját szemével figyelhette meg az író. „Magyarországról is látható volt
ugyanis…1854-ben,
59-ben, 62-ben és 63-ban az ezen a földrajzi szélességen ritka jelenség.” Jókai fiatal korában, apja
Jókay József révén
került közel a csillagos égbolthoz, vonzalma később a gimnáziumi tanárai révén is tovább nőtt.
Könyvtárában is helyet
kaptak a kor legjelentősebb csillagászati témájú könyvei, és követte a legújabb tudományos
eredményeket is. Vajon mit
szólt volna hozzá, ha tudta volna, hogy egyszer majd nemcsak az egyik legnagyobb magyar íróként
tekintenek rá, de egy
kisbolygó és a Merkúr egyik krátere is az ő nevét viseli majd?
… hogy Jókai Mór 25 nyarat töltött el saját balatonfüredi villájában. Az író 1857-ben szeretett bele
a településbe,
rendszeresen vissza-visszajárt, majd tíz évre rá telket vásárolt, és házat építtetett feleségével.
Az írót, aki a helyi
gyógyhatású vizeket is élvezte, a sógora, dr. Huray István győzte meg arról, hogy vásároljon egy
telket a part
közelében, a Kerek-templom mögött. Úgy vélte, a füredi tartózkodás segít majd megszabadulni Jókainak
a makacs, hurutos
köhögéstől. Az eklektikus stílusú hatszobás villa teraszáról pompás kilátás nyílt a Balatonra,
amelyet Jókai úgy
szeretett, és amely már első pillantásra elvarázsolta: „Megérkezésem estéjén gyönyörű holdvilágos
idő volt, a Balaton
ezüsthímes tükrén csónakok lebegtek, s a csónakok felől andalgó népdalok s méla nemzeti dallamok
hangjait ringatta
felénk a szélcsendes alkonyi lég.” A villa előkertjében is illatos rózsák nyíltak, a ház mögött
pedig gyümölcsfák
sorakoztak, amelyeket a férfi maga gondozott. Itt született meg az egyik legismertebb és
legolvasottabb alkotása is: Az
arany ember. Felesége, Laborfalvi Róza halála után eladta a nyaralót, amely ma Jókai Mór
Emlékházként várja a
látogatókat (jelenleg éppen felújítás alatt van).
… hogy Az arany emberen kívül több regénye is a Balaton-parti villához köthető, például a Fekete gyémántok, A szegénység útja, A Damokosok, és A három márványfej. Emellett szép balatoni elbeszéléseket is írt, a tó partján játszódik például A befagyott Balaton, az ölelkező várromok útirajza, valamint A Balaton vőlegényei című írása is. 1891-ben a Pesti Hírlapban jelent meg utolsó balatoni témájú műve, A rémhalász.
… hogy véleménye volt nyelvünk tudományos rokonításáról is.
"Mellemre tett kezekkel hajlok meg a nagybecsű etnográfiai adathalmaz, az összehasonlító nyelvészet szólajstromai előtt. Néma bámulattal tekintek úgy a finnugor elméletekre, de minderre csak azt mondom, hogy a magyarok nyelve mindig csak magyar volt. Szegény atyámfiait meg nem tagadom, sőt ha a csalhatatlan tudományos világ egy népcsaládba soroz bennünket, a rokonságot is elvállalom, de azért határozottan állítom, hogy a magyar és a finnugor nyelvek között azonos eredet nincs és nem is volt soha. Nem fitymáló büszkélkedés indít e megtagadásra. A finn nemzet legnagyobb tiszteletemnek a tárgya, de a finn népnek egész nemzeti jellege, szokásai és hajlamai annyira elütnek a magyarokétól, hogy ezt az eltérést már csak a nyelvének a különbözősége múlja felül."
… hogy a nagy Jókai életműben komoly gasztronómia történeti írások, összeállítások, forrás-közlések is találhatók, ételrecept írásra nem vállalkozott. Visszaemlékezéseiből ismerjük a következő történetet: a jó nevű „Nagy Komló” vendéglő tulajdonosának és annak kocsmáros bérlőjének kárpótlási perében a fiatal, kezdő ügyvéd az utóbbit képviselte. A tulajdonos a serfőzés mesterségét űzte, és a perben azzal vádolta bérlőjét, hogy az édes ételeket adva a vendégeknek éri el, hogy bort igyanak az ételre, és ne az általa készített sört. Mindkét fél felsorakoztatta a maga tanúit, melyről Jókai így emlékezett meg: „Persze, mind arra a kérdésre, hogy ki ihatnék sert, mind arra, hogy ki ihatnék bort, tanút annyit lehet kapni, ahány seres és boros pohár van a világon”. A hosszan elhúzódó per végül odáig fajult, hogy az akkori legfelsőbb bíróság elé került az ügy. Jókai ekkor haragudott meg a körülményes jogi világra: úgy érezte, értékes idejét rabolták el tőle. „Nem bánom, igyatok sert, akár bort, én jóllaktam, nem veszekedem tovább. És soha többet engem a magisztrátus nem látott. Elhatároztam, író leszek és semmi más” – írta.
Sokan emlékeztek meg Jókai kedvenc ételeiről. A legismertebbek unokahúga Váli Mari és testvérének
lánya, Jókai Jolán
emlékezései. Nemcsak irodalmi alkotásaiban, hanem a hétköznapi életben is figyelmet érdemelnek az
általa emlegetett
ételek költői elnevezései. Például több forrásból is tudjuk, hogy kedvelte a paprikás
halászoslevest. Ám a világért sem
írt vagy mondott volna halászlét! Annak hangzata félreérthető – vallotta. Közismert és sokszor
megírt, leírt kedvence
volt a malacköröm babbal főzve. Kapott is ez az étel Jókaitól meseszép elnevezést: görög olvasó
angyalbakanccsal. Tűzkő
homokkal – így kedveskedett a szaftos pörkölt mellé, körítésnek kapott darás kockatésztáról. A hazai
ízek, fűszerezések,
a mindennapi ételek jelentették számára a különlegességet. Jókai Jolán írja: Móricz bátya kisevő
volt, de nagyon
szerette a csibének a zúzáját, meg a combját, libának a mellét hidegen. Tavasszal a tárkonyos
bárányt. Tőle tudjuk azt
is, hogy minden hüvelyes veteményt nagyra becsült. A lencsét például disznó fülével és sonkával, a
borsót csíkos
káposztával. Írásaiban egész kötetnyi gasztronómia történeti érdekesség található. Szinte nincs
olyan műve Jókainak,
amelyikben a régi kávézásokra, teadélutánokra, farsangi vendégeskedésekre és más érdekességekre ne
bukkanna az olvasó.
Leírja például a szilveszteri krampampuli hiteles készítését. Családtagjai megörökítették, hogy
tavaszi
ételkülönlegessége a komáromi kőttes volt. Kicsíráztatott búzából készült, melyet mozsárban törtek
össze. Levét
kicsavarták és megszűrték, majd liszttel összekavarták, és megsütötték. "Az olyan édes, mintha méz
lenne" - írta róla
Jókai Jolán. Őszi szüretelések idején készített sajátos ízű, illatú csemegéje máig elkészíthető. A
bodros kék káposzta,
édesanyjától ellesett fortélyok szerint, füstölt disznóorjával, mézzel, mazsolával és sült
gesztenyével adta meg azt az
ízharmóniát, ami baráti társaságban is szívesen fölemlegetett. Télen nem vetette meg a hízott libát
sárga kásával. Egész
évben szívesen evett a gombák minden fajtájából. A tinoru tojással, a kucsmagomba hússal töltve,
korallgomba tejfölben
dinsztelve voltak talán a legkedvesebbek. Ahol jártában-keltében valami különlegességgel
megkínálták, azt feljegyezte.
Jókai is szeretett főzni, Kakas Márton álnéven írt a gasztronómiáról is. Kedvenc bablevesét
Jókaiként is emlegette –
méghozzá a bőség szimbólumaként. Vajon mikor jönnek már el azok az idők, mikor térdig járunk a
bablevesben? Kedvelt
ételeik közé tartozott a hal (három-négyféle módon is elkészítették), valamint a paprikás csirke, a
főzelékek és a
töltött káposzta. Ebédre legszívesebben lencsét kért disznófüllel vagy füstölt disznóorrját
káposztával.
„A téli Balatonnak sok tüneménye van. A sok közül kettőt választott ki Jókai. Az egyik az éjjeli
vihar, s ennek is csak
a hangja. A másik a rianás.
Kérdeztem Jókait, látta-e már a rianást?
– Nem láttam én.
– Hallottad-e hangját?
– Nem hallottam én.
– Hát hogy jutott eszedbe leírni Az aranyemberben?
– Huray beszélt róla egyszer-másszor.
Ilyen a költő. Ilyen Jókainál a teremtő lélek. Nem azt írja le, amit lát, hall, érint, tapasztal,
megfigyel. Ezt minden
ember tudja. Ezt még a tudós is tudja. Ezt még a szakértő Balatoni Bizottság is tudja. A költő
egészen mást ír le.
Hall vagy lát valamit. Látása, hallása hangulatot szül lelkében. A hangulat és érzés egy pillanatig
még néptelen és
alaktalan, mint az egeknek kéksége. Majd élettel, alakokkal, mozgással lesz tele, mint ahogy az ég
megtelik nappal,
holddal, csillaggal, sugarakkal, fellegekkel. A teremtő lélek népesíti be az eget, az érzést és a
hangulatot.
Megfogamzik aztán eszméje, melynek szolgálatába állanak a tünemények. S amint az eszmének szóban,
hangban, színben
megtalálja igaz alakját, s elénk állítja mint élőt, küzdőt, viharzót, győzőt vagy legyőzöttet:
előáll a költemény, a
zene, a festmény.
S ha így áll elő: akkor örök élete van. Ami így áll elő: annak a lángelme az alkotója. S amit a
lángelme így alkotott:
az minden nemzetnek és minden kornak el nem tékozolható kincse, soha nem szűnő gyönyöre, el nem múló
dicsősége”.
Ennél szebben talán nem is lehet szavakba önteni, hogy mi kölcsönözte Jókai történeteinek varázsát, melynek segítségével íróként hamar belopta magát az emberek szívébe, és amely nevét örökre beírta a magyar irodalomtörténetbe – valóban igaza lett tehát Eötvösnek: Jókai alkotásai örökéletűek, és soha ki nem apadó dicsőség forrásai a magyar nemzetnek.